Attraktion är i gång i Gällivare – ska stärka bilden av norra Sverige
Det första startmötet för delprojektet Attraktion har hållits i Gällivare. Projektet är ett av flera fokusområden inom det EU-finansierade North Sweden Green Deal som pågår i Region Norrbotten och Region Västerbotten.
Att bygga hållbara, attraktiva samhällen i norra Sverige, där den gröna omställningen nu sker, är målet. Det handlar i det vidare perspektivet om att öka inflyttningen till norr där kompetensförsörjning är en av de stora utmaningarna.
Inom delprojektet ”Attraktion” reser just nu ett team från Swedish Lapland Visitors Board runt till alla norrbottenskommuner och kartlägger var och hur man bäst stärker attraktiviteten hos varje specifik kommun. Och hur kommunerna ska nå ut, inte bara till övriga Sverige utan även till Europa.
Första mötet i Gällivare handlade om mycket om kunskapsutbyte, relationsskapande och att ringa in vilken kompetens som finns på orten.
Gällivare kommuns kontaktperson för North Sweden Green Steel är Alexander Kult.
– Det känns jätteroligt att vi nu arbetar tillsammans för att strategiskt stärka bilden av ett attraktivt norra Sverige. Vi i Gällivare har kommit en bit på vägen, vi har jobbat fram ett nytt platsvarumärke och ett nytt arbetsgivarvarumärke. Men vi behöver få ut vad som händer i Gällivare. Den gröna omställningen som alla pratar om, den börjar i Gällivare: Med anläggningen Hybrit som nu ska byggas och med LKAB:s transformation till fossilfritt stål. Att då få samarbeta med ett så starkt varumärke som Swedish Lapland är värdefullt, inte minst för den databas av kontakter som de har, säger han.
Hanna Andersson, näringslivsutvecklare, var en av dem som deltog i det första mötet.
– Vi behöver bli bättre på att marknadsföra vår plats och genom det här projektet får vi många bra verktyg och metoder att jobba med, säger hon.
Swedish Laplands projektledare Ulf Hägglund och innovationsledaren Ella Jonsson reser runt och leder workshops i Norrbottens 14 kommuner, hela hösten.
Projektet North Sweden Green Deal är indelat i fyra områden: attraktion, kompetens, fysisk planering och energi. Attraktion ska jobba med: inventering av plattformar och kanaler, digital distribution, identitetsskapande marknadsföring, kompetensutveckling av platsens styrka och dess mottagarkapacitet, organisering och resurser för inflyttade samt att vara en attraktiv plats att stanna kvar på.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2023-05-04
- Publicerad:
- 2022-09-23