Gå till innehåll
Publiceringsdatum: 23 jun 2015

Digitalisering i skolan kan förbättra lärandet

dator

För att förbättra lärandet i skolan behövs det innovation inom pedagogik och undervisningsmetoder. Vinnova gör en satsning på digitalisering för framtidens skola och ger nu stöd för etablering av testmiljöer som ska användas för att utveckla och testa IT-system och digitala arbetssätt i skolan. Lapplands gymnasiums projekt iDAG, Innovativ testmiljö för framtidens Distansöverbryggande Arbetssätt i Sveriges största gymnasieskola, är en av fem testmiljöer som Vinnova finansierar med tre miljoner kronor.

Vinnova finansierar nu uppstarten av fem testmiljöer för att utveckla digitala verktyg och testa nya arbetssätt i skolan. Testmiljöerna byggs upp gemensamt av skolor, forskare, företag och andra organisationer. Lapplands Gymnasium ska genom projektet iDAG bygga och driva en testmiljö där framtidens fjärrundervisning utvecklas. Projektet går ut på att skapa en testmiljö som bidrar till ökad likvärdighet och sömlösa övergångar mellan klassrums- och fjärrundervisning.

Drygt 20 lärare inom Lapplands Gymnasium använder varje vecka fjärrundervisning i sina kurser. De arbetar med en mix av fjärrundervisning, fysiska möten och ibland även inspelade lektioner. Kurserna administreras över en plattform där läraren kan lägga in material och se vad varje elev har genomfört eller hämtat.

- Lärare och elever som genomför kurser med distansöverbryggande teknik i form av fjärrundervisning kommer att vara de som kan använda fler och nya metoder samt bättre anpassad teknik under projekttiden. Meningen är att vi vid våra fyra skolor i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna och Pajala bygger upp en testmiljö där vi kan förbättra både metoder och teknik. Vi har stora avstånd, stort utbud av gymnasieprogram och kurser som når många elever utan att de måste bo på en viss ort, säger Per Wennebjörk, bitr. gymnasiechef, Lapplands Gymnasium.

Projektet som är treårigt startar 1 september 2015 och ska genomföras av Lapplands Gymnasium, Luleå tekniska universitet institutionen för system- och rymdteknik samt Kommunförbundet Norrbottens Forskning och Utveckling/Innovation. Lapplands kommunalförbund koordinerar projektet.


Sidinformation

Senast uppdaterad:
2023-04-26
Publicerad:
2015-06-23