Fisk är nyttigt

Fiskens näringsvärde
(utdrag från Fiskeriverkets hemsida www.fiskeriverket.se)

Man har i alla tider pratat om hur nyttigt fisk är att man blir klok av det osv. Det vetenskapliga intresset för fiskens nyttighet väcktes när forskare började undersöka sambanden mellan eskimåernas matvanor och insjuknande i olika sjukdomar.

Bland annat hjärtinfarkt, psoriasis och ledgångsreumatism var mycket ovanligt hos eskimåerna. Forskning har nu visat att det nyttiga fiskfettet, även kallat omega-3 fettsyror, har en rad positiva effekter. Många köper omega-3 kapslar på hälsokostaffärer och apotek. Ett bättre sätt är att äta mer fisk, då får du alla fiskens nyttigheter på en gång, samtidigt med en god måltid. Fisk innehåller dessutom mycket selen, samt de nyttiga A, D och E vitaminerna. Fisk ger alltså mycket näring, lite energi och har låg fetthalt med stort inslag av fleromättat fett.


För dig som är gravid
Till dig som tänker skaffa barn snart, eller som ammar finns det en del värdefulla saker att känna till om fisk. Även om fisk innehåller många nyttiga ämnen, som vitamin A och D, jod och selen, så tar den även upp en del skadliga. Metylkvicksilver är en av de. Det kan även finnas hög halter av cesium, organiska klorföroreningar och dioxiner. Detta problem gäller framför allt fisk i våra insjöar. Vidare innebär detta att ju längre upp i näringskedjan fisken är och ju äldre/större den är desto högre är halterna. Stora rovfiskar har därför ofta högre kvicksilverhalter än annan fisk.

Abborre, gädda, gös, lake, ål, hälleflundra och Stillahavshälleflundra kan innehålla höga halter av kvicksilver. För att undvika risken för skador hos foster och spädbarn bör gravida och ammande kvinnor därför undvika de här fiskarna. Eftersom kvicksilver stannar kvar i kroppen i flera månader gäller detta råd även för kvinnor som tänker skaffa barn snart.
Det finns naturligtvis fiskar som du kan äta så ofta du vill under perioden. Det är fiskar som fångats i öppna havet, t.ex. torsk, kolja, sej, vitling och rödspätta. Dessutom laxfiskar som fångats eller odlats i insjö- eller havsvatten, t.ex. lax, öring, röding, regnbåge, sik och siklöja. Däremot bör du undvika vildfångad lax och havsöring från Östersjön och Bottniska viken samt röding från Vättern.

Gravida kvinnor i Sverige utsätts dock för betydligt lägre halter av metylkvicksilver än vad som visats ge effekter. Risken för fosterskador på grund av konsumtion av fisk bedöms som liten och genom att tänka på vilken fisk man äter undviker man riskerna för skador på fostret. Viktigt är att följa dessa råd och att kvinnor som normalt äter mycket insjöfisk, ändrar sin kost som en försiktighetsåtgärd.

Hur ta vara på fisk?
Avliva fisken så snabbt som möjligt, rensa och skölj väl. Fisken håller sig bäst om den ligger isad. Färsk fisk som inte är övertäckt med is bör inte förvaras i temperatur överstigande +2°C.
För fisk som ska kallrökas eller gravas rekommenderas djupfrysning under 3-7 dygn före tillagning (pågrund av eventuella parasiter), djupfrysningens temperatur får inte överstiga -18°C.