Gällivares ”ansikte” nominerat till Svenska Designpriset!

Gällivare kommun är tillsammans med platsstrategbyrån Placebrander och designbyrån Söderhavet nominerade till Svenska Designpriset 2022, för platsvarumärket Gällivares visuella identitet.
- Det känns extra roligt eftersom arbetet har gjorts tillsammans med Gällivareborna, säger Maria Lindgren, kommunikationschef vid Gällivare kommun.

Platsvarumärket Gällivare har arbetats fram under ungefär ett års tid och totalt har närmare 2000 personer varit delaktiga. Gällivare kommun har lett processen med att ta fram en ny platsvarumärkesstrategi tillsammans med byrån Placebrander. Designbyrån Söderhavet har tagit fram den visuella identiteten.
Enkäter har gått ut och Gällivareborna har svarat. Enkäter har också översatts till sju olika språk och varit speciellt riktade mot ungdomar. Totalt har sju workshops genomförts med olika nyckelpersoner i samhället.
Platsstrategbyrån Placebrander har gått igenom allt insamlat material och tagit fram en platsvarumärkesstrategi och designbyrån Söderhavet har tagit fram den visuella identiteten för Gällivare.

- Det har varit viktigt att ta vara på Gällivare kontraster, det historiska arvet och den starka kraften som finns hos invånarna, säger Jesper Robinell, Creative Director, Söderhavet och fortsätter:
- Designmässigt tog vi vara på de naturliga formerna som skapas av i:et i Gällivare, en mittpunkt, en avdelare, en kontrastskapare besläktat i formen med backar, spår och vandringsleder.

Rösta gärna om du gillar Gällivare! Sista dag för att rösta är 25 september: https://designpriset.se/rostning

Gällivare x So from Söderhavet on Vimeo.