World Cup genererade miljonintäkter

World Cup i Gällivare fick höga betyg i en undersökning utförd av Turismens Utredningsinstitut och evenemanget genererade totalt över fem miljoner kronor. Det mesta spenderades på restauranger, caféer och shopping.

I samband med World Cup genomfördes en undersökning av Turismens Utredningsinstitut (TUI) för att mäta de direkta effekterna av evenemanget. Totalt inbringade World Cup cirka 4,7 miljoner kronor från åskådare samt ungefär 650 000 kronor från journalister och funktionärer. Mest pengar spenderades på restauranger, caféer och shopping, cirka 745 kr per person och dygn.

Av de cirka 10 000 besökarna som kom för att titta på tävlingarna var cirka 28 procent externa besökare. Resterande 72 procent hade någon koppling till orten och passade på att övernatta hos släkt och vänner.

- För att locka fler externa besökare måste vi kunna erbjuda fler bäddar, säger Maria Wallgren, Verksamhetschef på Visit Gellivare Lapland. Dessutom måste utbudet bli större, fler restauranger måste hålla kvällsöppet och vi måste kunna erbjuda bättre parkeringsmöjligheter i anslutning till tävlingarna.

Summa summarum fick tävlingarna ett högt betyg och så även arrangemanget inne i centrum. Kombinationen av underhållning, barntävlingar och prisutdelningar var mycket uppskattat.

- Men för att locka fler gäster måste vi underlätta för våra besökare. En lösning kan vara paket med logi och inträde till tävlingarna. Den här undersökningen har gett oss ett bra underlag för framtida arrangemang och nu kan vi planera för ett ännu bättre World Cup 2012, säger Maria.

Ulf Hansson, utvecklingschef på Gällivare kommun, gläds åt siffrorna. – Det här är ett bra resultat av vår gemensamma satsning på World Cup. Det är därför som kommunen satsar på skidstadion och tävlingarna, för att det ska ge intäkter åt näringarna. Då ska vi också komma ihåg att marknadsföringsvärdet av World Cup, beräknat till tiotals miljoner kronor, inte är inräknat.

Hotell- och restaurangverksamheten gick naturligtvis bättre än normalt.

- Det här gav en hel del plus på vår omsättning. Vi hade fullbelagt hela veckan eftersom Österrikes, Rysslands och Schweiz landslag bodde hos oss, säger Leif Wiklund på Hotell Dundret.

- Det har varit positivt, vi har haft olika bokade skidlandslag frukost, lunch och middag. Det var dessutom en del arrangörer och mediafolk särskilt fredagen innan tävlingarna. Antalet privatpersoner har också varit något mer än vanligt, säger Maria Melin, delägare i Husmans restaurang.

Foto: Daniel Olausson