World Cup är värt miljoner för Gällivare

Den 20-21 november är det åter dags för World Cup-premiär i Gällivare. Och som vanligt kommer hela världseliten vara på plats, inklusive Marcus Hellner och Charlotte Kalla.

Ett arrangemang av denna dignitet är naturligtvis både roligt och spännande för Gällivare. Men framförallt handlar det om ett mediavärde i mångmiljonklassen. Intresset från hela Europa är stort, bevakas av ett flertal nationer och man pratar om ett mediavärde på mer än 40 miljoner kronor. I år kommer dessutom SVT sända sin vinterstudio direkt från stadion.

För att göra årets tävlingar så bra som möjligt har Gällivare kommun medverkat till en rad förbättringar och förändringar. Ett nytt målhus är på väg att färdigställas, det nya snökanonsystemet är installerat och den första av tre nya publiktunnlar är nedgrävd. Dessutom har man från arrangörssidan ändrat en aning på den redan idag så avancerade bansträckningen.

– Tanken är att Europas alla tv-tittare också ska få njuta av en vacker vy över Gällivare centrum samtidigt som de följer åkarnas kamp uppför ännu en krävande backe, säger Lars-Gunnar Pettersson, Gällivare skidallians och tillika tävlingsansvarig.

För att ytterligare höja statusen på Gällivare som skidort och vintermetropol har man sedan juni i år startat ett bolag vid namn Sportevent Gellivare Lapland. Tommy Niva, som ansvarar för verksamheten, säger att det finns mängder av idéer på hur man ska utveckla aktiviteterna kring längdskidåkningen.

Den första utmaningen för bolaget är dock att sy ihop planeringen kring World Cup-premiären med sponsorer, marknadsföring, tv-bolag och inte minst alla ideella krafter som gör att tävlingarna kan genomföras.

Nu återstår det bara att se om våra hjältar, Hellner och Kalla mäktar med att upprepa sina fantastiska lopp som de gjorde under tävlingarna 2008.