Känslan av Gällivare ska ge mersmak

— Hela rummet ska vara en skön upplevelse av allt som vi har att erbjuda, säger Maria Sätterqvist, IN Gellivare.

"Gilladagarna" är samlingsnamnet på 15 dagar utspridda under 2014. Varje dag är helt och hållet dedikerat till en kommun som får fria tyglar att med information och aktiviteter intressera studenterna vid Umeå universitet att välja ort för att söka arbete i. Den 19 och 20 mars är det Gällivares tur.

— Vi vill ge studenterna ett bestående intryck under de här dagarna och har valt ett annorlunda sätt att visa upp oss i jämförelse med hur det brukar gå till vid andra rekryteringsmässor. Vi bjuder studenterna på after ski, och kommer att ha stora ipad-bord med information och tävlingar om Gällivare, säger Maria.

Under första dagen blir det kvällsaktivitet med klassisk after ski på Kårhusets skybar "Caelum" med musik och mingel.

— Då har vi chans att träffa och prata med studenterna på ett mer uppsluppet sätt. Dagen efter ska de olika arbetsgivarna presentera sina tjänster via skärmar och informationsmaterial, men såklart också via möten. Hela lokalen ska andas Gällivare och ge mersmak av vad vi har att erbjuda.

På mässan ska det finnas vepor där deltagarna kan fotografera sig bland annat som gruvarbetare eller som tomte, och ladda upp på sociala medier. Då deltar de i en tävling där vinsterna är skidresor till Gällivare, samtidigt som budskapet från Gällivare sprids.

— Vår plan, efter denna marknadsförings- och rekryteringsmässa, är att erbjuda rabatterade resor upp till Gällivare där uppföljning mellan arbetsgivare och intresserade studenter som känner att de vill fortsätta kontakten kan gå vidare i samtalen mot en anställning, säger Maria.

IN Gellivare samordnar mässan och Gällivare sjukhus, Dundret, Boliden, LKAB och Gällivare kommun är medarrangörer samt deltar under mässdagarna dit Umeå universitets 34 000 studenter bjudits in.

— Gruppen bakom planeringen av "Gilla Gällivare-dagarna" har fokuserat på målgruppen unga vuxna och studenter och att miljön ska tilltala dem och kännas som en naturlig mötesplats.

Producerad av: Favör Reklambyrå

Foto: Daniel Olausson/ Media Tales