”Jag gillar omväxling och förändring”

— Det är en fantastisk möjlighet att få vara med och utveckla besöksnäringen i Gällivare, säger Eva Olsson.

Den sjunde januari tillträdde Eva Olsson på sin tjänst som ny VD för Visit Gellivare Lapland. Hon är 55 år och bördig från Bollnäs. Under 1980 talet reste hon till USA för att förverkliga sina drömmar och stanna i Los Angeles i några månader. Det blev åtta år.

— Första dagen på plats träffade jag Pia och vi började på en gång smida planer för att hitta en möjlig karriär. Då startade vi en målarfirma och började med att måla om Pias lägenhet för att se hur vi kunde klara det.

Det tog inte lång tid förrän alla ville anlita de svenska tjejerna som gjorde ett så bra jobb. Som visningslägenhet använde de Pias lägenhet där även skandinavisk design i form av IKEA föll kunderna i smaken.

— Det slutade med att vi fick börja inreda också, vi sydde gardiner med tyger från IKEA. Vi var som ett tidigt "Äntligen hemma" och tillslut fick vi även inreda åt stjärnorna i Beverly Hills, säger Eva och skrattar.

Väl tillbaka i Sverige fortsatte det att rulla på precis som det bör för en driftig kvinna. Under några år var Eva franchisetagare för McDonalds–restauranger där hon bland annat fick igenom en "drive-thru" för skotrar på McDonalds i Piteå, ett populärt tilltag som drog media från hela världen. Något år senare blev Eva anställd som projektledare inom besöksnäringen för "Piteå presenterar". Men det var åren efter, när hon var centrumledare vid organisationen Gävle Centrumsamverkan som Lappland kallade.

— De ringde mig från Visit Gellivare Lapland i slutet av sommaren, efter det har jag varit upp tre gånger till Gällivare och nu har jag flyttat hit. När jag hade tittat på alla förändringar som pågår här kände jag att det var något för mig. Jag har aldrig tråkigt och lever väldigt passionerat och kreativt.

Vinter, kyla, mörker, midnattssol och andra skiftningar är något som Eva själv säger passar henne. Kort efter sin ankomst till Gällivare köpte hon sig en spark som hon nu ses sparka fram med på samhällets gator.

— Jag gillar omväxling och förändring. Och att jag nu får leva bland en massa snö gör att många av mina vänner söderut blir avundsjuka. Samhällsomvandling i kombination med spännande aktiviteter och naturen är något av det som ska sälja Gällivare runt om i världen. Vi ska lyckas med att göra intressanta paket som fler ska ta del utav, jag tänker främst på Tomtarnas vinterspel och Arctic Balloon Adventure. Mitt uppdrag är att utveckla Gällivare som destination och se till att öka attraktiviteten för samhället. Mer säljande, fler affärer för medlemmarna, gärna arbeta med mätningar samt flytta in framtidens Turistbyrå i det nya resecentret.

Visit Gellivare Lapland startades 2006 och är en ekonomisk förening som ägs av ett 50-tal företag. Visit Gellivare Lapland marknadsför och säljer Gällivare som destination runt om i världen. Marknader som speciellt bearbetas är; Japan, de tysktalande länderna, Nordnorge, Norrbotten och Mälardalen. På uppdrag av kommunen driver föreningen även Turistbyrån i Gällivare.

Producerad av: Favör Reklambyrå

Foto: Daniel Olausson/ Media Tales