Tommy Niva, verksam i Sportevent Gellivare Lapland från och med hösten 2010. Foto: Pia Nyberg-Nilsson.

Gällivare flyttar fram positionerna

Genom det nystartade bolaget Sportevent Gellivare Lapland ska Gällivares status som skid- och vintermetropol stärkas. Målsättningen är att det ska finnas något för alla skidentusiaster i Gällivare, oavsett om du kommer som deltagare i en World Cup-tävling eller är motionär som laddar för Vasaloppet.

Sportevent Gellivare Lapland har som målsättning att utveckla och stärka Gällivares profil som vinter- och skidort av rang. De har också fått ett tungt uppdrag av Gällivare kommun, att säkra kvaliteten i World Cup-arrangemanget och utveckla aktiviteter med anknytning till längdskidåkning.

Bolaget ägs av Gällivare Skidallians. I styrelsen har man, förutom ägarrepresentanterna Lars-Gunnar Pettersson, Kjell Nordmark och Torbjörn Lennelöv, knutit till sig fler engagerade entreprenörer som brinner för utvecklingen av Gällivare. Dessa är Martin Sandin, Mats Pettersson, Henry Ömalm och Tommy Niva.

Det finns gott om idéer på hur Gällivare ska kunna utveckla aktiviteterna kring längdåkningen.
– Vi ska göra vad vi kan för att dra nytta av den publicitet Gällivare får genom World Cup-arrangemanget. Det finns många idéer om hur vi ska jobba vidare med de fantastiska förutsättningar vi har i form av vinter och snö, säger Tommy Niva, som från hösten kommer att vara operativt ansvarig i Sportevent Gellivare Lapland.

Att planera World Cup-premiären 20-21 november är den första och största arbetsuppgiften för det nystartade bolaget . Representanter för TV-sändningarna och Internationella skidförbundet besökte skidstadion häromdagen och gick igenom förutsättningar och förbättringar inför tävlingen tillsammans med arrangörerna. Många, både ideella och kommersiella krafter, jobbar med planering, marknadsföring, sponsring och, naturligtvis, underhåll av banor och skidstadion.
– Tanken är att Sportevent Gellivare Lapland ska fungera som den berömda spindeln i nätet. Vi syr ihop arrangemanget men samarbetar med både företag, föreningar och anläggningar för att få fram attraktiva produkter, det tjänar vi alla på, säger Tommy Niva och fortsätter:
– Nu har vi möjligheten att jobba långsiktigt och samverka för att tillsammans göra något riktigt bra av det bästa vi har här i Gällivare.