Gå till innehåll

Konsumentvägledning

Tre av fyra konsumenter får årligen problem med något dom köpt. Problem vid köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen. Konsumenter spenderar i snitt 10 timmar för att lösa ett problem vid köp. Den kommunala konsumentvägledningen vill underlätta för dig som konsument vid problem med oberoende stöd och vägledning. Rådgivningen är gratis och rådgivarna har tystnadsplikt.

Konsumentrådgivning

Det här kan vi hjälpa dig med:

  • Du kan få information innan köp av vara eller tjänst. Du kan få tips om vad du ska tänka på innan du ingår ett avtal.
  • Du kan få information om dina rättigheter när du är missnöjd med en vara eller tjänst som du köpt.
  • Du kan få veta hur du klagar på en vara eller tjänst, samt vad du kan göra om motparten inte godtar ditt klagomål.
  • Du kan få information om vad lagen säger om dina rättigheter och skyldigheter samt svar på frågor om köp, avtal, garanti, bytesrätt, öppet köp, distansavtal och husköp.
  • Du kan få stöd i kommunikation med näringsidkaren.

Budget- och skuldrådgivningen/Konsumentvägledningen håller föredrag i konsumenträtt och privatekonomi. Skolor, föreningar och andra grupper är välkomna.

Kontakt

Du är välkommen kontakta oss på 0970-818 273 via vår epost
eller lämna ett meddelande i växeln.

Postadress:
Gällivare kommun
Konsumetvägledningen
982 81 Gällivare

Öppettider

Måndag till torsdag 8.30-16.00, Fredag 8.30-15.00.

Vill du träffa oss för rådgivning behöver du boka tid. Är vi svåra att nå rekommenderar vi att du mailar eller lämnar meddelande i växeln så ringer vi upp så fort vi kan.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2023-11-17
Publicerad:
2023-04-05